Pages Menu
Categories Menu

Posted on Mar 26, 2014

Zapach dźwignią handlu?!

Zapach dźwignią handlu

Aromamarketing to nadal mało znana i przez to stosunkowo rzadko stosowana w naszym kraju technika marketingowa. Żartobliwie można by ją nazwać sztuką wodzenia klienta za nos. Ale jak to właściwie działa?

Przyzwyczailiśmy się, że informacje reklamowe docierają do naszego potencjalnego klienta poprzez słowo lub poprzez obraz. Tymczasem klienci znudzeni i zmęczeni reklamą telewizyjną, prasową czy radiową oraz zasypującymi ich ulotkami, wyłączają dźwięk, przełączają kanały i wyrzucają ulotki bez przeczytania. Jak wiec do nich dotrzeć?

Najnowsza technika marketingowa sugeruje by wykorzystać jeszcze jeden zmysł postrzegania, jakim jest węch konsumenta. Ten niewerbalny sposób oddziaływania na klienta, jak dotąd rzadko jest wykorzystywany w Polsce. Zatem ci, którzy odważą się postawić na pachnący kanał komunikacji mogą skorzystać choćby na tym, że nie jest on jeszcze przepełniony.

Czym jest marketing zapachowy?

Aromamarketing jest nowoczesnym narzędziem reklamowym i polega na umiejętnym stosowaniu wiedzy o oddziaływaniu zapachu na człowieka. Okazuje się bowiem, że zmysł powonienia można wykorzystać do wywołania konkretnych reakcji emocjonalnych wpływających na decyzje konsumentów. Formy wsparcia sprzedaży, do których przyzwyczailiśmy się przez lata, zakładają działanie na dwa zmysły – wzrok i słuch. W praktyce oznacza to, że próbujemy dotrzeć do potencjalnego klienta poprzez obraz i dźwięk. Co jednak stanie się, jeśli nasz docelowy klient zasypany zbyt dużą ilością informacji wyłącza dźwięk i obraz? Blokuje nam kanał dotarcia z informacją reklamową. Marketing zapachowy działa na emocje, czyli podświadomość człowieka, co stwarza reklamodawcy zupełnie nowe możliwości oddziaływania na klienta.

Sięgnijmy do anatomii

Węch czy się do tego przyznajemy czy nie, jest dla ssaków zmysłem pierwotnym. W procesie ewolucji niejednokrotnie od niego zależało przeżycie człowieka. Może właśnie, dlatego zapach działa na wiele procesów zachodzących w organizmie takich jak głód, wstręt, ale też popęd. Zmysł węchu silnie wpływa na ludzką pamięć i emocje. Czując znajomy zapach przypominamy sobie konkretne sytuacje, te z kolei budzą w nas pozytywne lub negatywne emocje. Ten rodzaj skojarzeń wywołanych konkretnym zapachem nazywany jest przez psychologów efektem Prousta i od niedawna wykorzystywany jest jako niezwykle skuteczny sposób oddziaływania na klienta.

Jak aromamarketing działa w praktyce?

Właściwie dobrany aromat może skutecznie wpływać na podejmowane przez nas decyzje. Okazuje się, że czując smakowity zapach chleba, truskawek czy pieczeni, odczuwamy głód i jesteśmy bardziej skorzy do kupowania produktów spożywczych. Jest to reakcja anatomiczna i trudno się przed nią powstrzymać. Dużo bardziej skomplikowane jest oddziaływanie

zapachów na nasze decyzje niezwiązane z zakupami niezwiązanymi z produktami spożywczymi. Zapach naturalnej skóry kojarzy się większości ludzi z eleganckim i wysokiej klasy produktem. Czując aromat skóry w sklepie obuwniczym klient chętniej kupuje i jest przekonany, ze dokonał właściwego wyboru. Jak sprawić by sklep pachniał odpowiednim aromatem, podczas gdy w rzeczywistości jego zapach jest mieszanką woni różnych tworzyw, z których produkuje się buty, kartony, środki czystości i zapachów przynoszonych przez klientów. Nie rzadko sąsiadujące z nami sklepy czy stoiska emitują woń, która wnika do naszej przestrzeni sklepowej. W miejscach publicznych, a takimi są niewątpliwie duże sklepy, nie mamy innego wyjścia niż sięgnąć po profesjonalne środki np. typu ONA, neutralizujące niechciane zapachy. Preparaty firmy ONA dostępne w formie bloczka lub żelu skutecznie likwidują nieprzyjemne zapachy, jakie mogą pojawiać się w naszych sklepach.

Podsumowanie

W dobie silnej konkurencji na rynku, najważniejsze jest pierwsze wrażenie klienta po wejściu do sklepu. To od niego zależy czy zostanie w nim na dłużej i dokona zakupu właśnie u nas. Z najnowszych badań wynika, że oprócz odpowiednio zaaranżowanego wnętrza, miłej obsługi czy szerokiego wyboru produktów, to zapach ma decydujący wpływ na decyzję, jaką podejmie klient. Marketing zapachowy, uważany jest na świecie za jeden z najważniejszych elementów wspierających sprzedaż bezpośrednią.